fredag 22 november 2019

Naturen skapar återhämtning för långtidssjukskrivna

Jag läste på Friluftsfrämjandets hemsida om ett projekt där man använde sig av naturen för att skapa Återhämtning vid långtidssjukskrivning. Läs mer här. Projektet tog deltagarna på olika uteaktiviteter så som matlagning och vandring. 

Det är ett ettåriga projektet ”Häng med oss ut!” där tanken är att personer som är långtidssjukskrivna ska få hjälp att ta sig ut i naturen. Deltagarna lider av psykisk ohälsa i olika former, som till exempel ADHD, utmattningssyndrom och depression.



Det är alltid lika kul att läsa om den här typen av projekt. Egentligen så är det ganska enkelt upplägg då det inte kräver några större investeringar till material eller lokal.  Hoppas verkligen att vi får se mer av den här typen av initiativ.

foto: green focus.se

lördag 9 november 2019

Naturens doft minskar stress

Tänk att även doften av natur kan påverka oss så pass mycket att det minskar stress. Forskare ser att doften av natur kan göra oss lugna, läs här. Det finns även forskning på att gröna naturbilder också minskar stress, liksom även fågelsång. Så en helhetsupplevelse borde ju vara optimal :-) Kanske ska man plocka in en liten barkbit att dofta på vid skrivbordet när man upplever en stressig dag.

foto: Greenfocus.se


onsdag 6 november 2019

Din hjärna på SVT

Har du missat serien av Anders Hansen "Din Hjärna" på SVT? In och kika bums. Den beskriver så bra hur vårt samhälle går längre och längre från "ursprungsmänniskan", så som vår hjärna och kropp är skapad att fungera i en helt annan värld. En värld på savannen, jagandes, plockandes och i mindre grupper. Man tror våra förfäder gick runt 18'000 steg om dagen, vem kommer upp i det? Vi är inte byggda att sitta på stolar, åka runt i bilar och matas med social media hela tiden. Jobba 40h/v, hämta lämna barn, handla, tvätta.... osv. Plocka svamp i skogen känns så där grundligt tillfredställande på något vis, att fixa sin egen föda. Dessutom innehåller svamp D-vitamin som vi behöver lite extra av nu på hösten.
Om du har sett serien vad tog du med dig?

foto: Greenfocus.se


onsdag 5 juni 2019

Förlopp vid utmattningssyndrom

Förloppet kring stress och utmattning i en graf som visar att vägen inte är spikrak. Det är lätt att glömma bort att man är "känsligare" och att återhämtningen tar lång tid. Stigen kanske inte alltid är helt tydlig och man kan känna sig vilsen. Ett steg i taget är ett klassiskt utryck som ändå stämmer, man kan inte tro att man ska bli frisk genom att hoppa över några steg. Även om det ibland kan kännas hopplöst kan det vara värt att skriva lite "dagbok" eller försöka finna tid att reflektera. Ofta har man kommit längre än man tror. Ser man inte heller någon förbättring kanske det också kan gå att söka en annan typ av vård?
Restsymptom efter insjuknande kan finnas kvar under en lång period, kanske kan vissa inte bli helt 100% återställda. 



bild: länk


onsdag 29 maj 2019

Säker lekplats minskar rörelseglädjen

För att främja barns hälsa behövs förutom en bra kost också rörelse. Barn ha generellt en inbyggd rörelseglädje och ofta behövs inte mkt för att de ska sprina och busa. Men jag kan hålla med om att vissa lekplatser är lite för tråkiga, som den här forskningsartikeln skriver. 

Det känns som alla pengar gick till gummimattan och inget blev kvar till själva lekandet. Ofta är de dessutom placerade på en plan rak yta utan träd, buskar eller blommor. 
Varför inte lägga en lekplats integrerad i en kuperad dunge? 




foto: Green focus.se 


måndag 27 maj 2019

Avspänning i naturmiljöer ger en förebyggande och rehabiliterande effekt

Det finns många intressant studier kring Grön rehab och Naturens hälsofrämjande inverkan. Men det är extra roligt när slutsatsen blir så tydlig.

Slutsats

Resultaten tyder på att avspänning i naturmiljöer har en positiv effekt på den riktade uppmärksamheten och att avspänning utomhus i natur kan vara ett effektivt inslag i förebyggande och rehabiliterande insatser vid stressrelaterade symptom.

foto: green focus.se

fredag 24 maj 2019

Stress - vad är utmattningssyndrom?

Vad är utmattningssyndrom? Vilka tecken finns det och hur kan man bli frisk(are)? Här finns en jättebra folder som alla borde läsa som på något vis är chef eller har att göra med personer som har denna sjukdom. 


Symtomen av långvarig stress varierar från individ till individ, men följande symtom är vanliga: 

"Kroppsliga symtom 
Huvudvärk, tryck över bröstet och hjärtklappning, orolig mage, yrsel, värk i nacke och axlar är några exempel. Sömnstörningar och trötthet större delen av dagen är andra vanliga symtom. 
Kognitiva symtom 
Koncentrationen blir sämre, man kan få svårt att läsa böcker. Min- net kan påverkas och man har svårt att hålla många bollar i luften samtidigt. 
Psykiska symtom 
Nedstämdhet, hopplöshet, depression, ökad oro och panikångestattacker är vanliga symtom. Ångest kan visa sig på olika sätt både fysiskt och psykiskt."



"Din tid för återhämtning ska vara helig. Ett liv i balans innebär att du även tar dig tid att göra saker du mår bra av."

foto: greenfocus.se

måndag 20 maj 2019

Utmattningssyndrom, utbränd på engelska

I engelskspråklig litteratur motsvaras utmattningssyndrom ”exhaustion disorder” i stor utsträckning av begreppet ”clinical burnout”.


foto: greenfocus.se

onsdag 15 maj 2019

Ätbara växter i naturen

För den som inte vill eller kan odla, så kan man plocka en hel del vilda växter och blommor. Här är en list på 19 olika ätbara växter, bl.a nässlor, granskott, kirskål och maskrosor. Varför inte ta en lugn "mindfulnesspromenad" och plocka det du ser. Jag odlar brännässlor i del av en pallkrage som jag har i smoothie.



foto: greenfocus.se

måndag 13 maj 2019

Personer med utmattningssyndrom mår bättre av skogsbad

SVT och vetenskapensvärld uppmärksammade hur Skogsbad kan hjälpa vid utmattningssyndrom, här kan du läsa mer. Tänk att få leda en grupp till bättre hälsa med hjälp av skogen.

"Naturen har läkande effekter på oss människor. Blodtryck och puls sänks och koncentrationen ökar enligt forskning. Samtidigt som allt mer forskning ger belägg för naturens hälsoeffekter har också intresset väckts för så kallade skogsbad."

"Hoppas på natur på recept.
Klart är att naturen har goda effekter på människans fysiska och psykiska hälsa och Umeå-forskarna Ann Dolling och Elisabet Sonntag-Öström tycker att det i nuläget finns tillräckligt med evidens för att läkare ska kunna börja skriva ut natur på recept."



foto: green focus.se

fredag 10 maj 2019

Odling och trädgård botar psykisk ohälsa

Att odling och trädgård botar psykisk ohälsa vet vi av flera olika studier. Men det är extra roligt att läsa om enskilda individers tillfrisknande, Karl Martindahl berättar här om sin resa där han kraschade totalt och med hjälp av odlingen återfick sin hälsa. Som sedan också blev en bok, Den god skörden - hur odlingen blev min terapi.



 - Jag är övertygad om att odling har goda effekter på alla typer av människor. Jag gissar att det är terapeutiskt även i förebyggande syfte. Jag kan faktiskt inte komma på en enda anledning till att inte rekommendera odling, trädgård och natur till alla.

foto: Bokus.se

tisdag 7 maj 2019

Utbränd

Läste ett bra talesätt om stress:

 Trötta blir vi av det vi gjort. 
Utbrända blir vi av det vi inte gjort.

Vad stressar dig mest i vardagen?



foto: greenfocus.se

torsdag 2 maj 2019

Trädgårdsterapi effektiv mot utbrändhet

Trädgårdsterapi effektiv mot utbrändhet, dock den mer vilda kravlösa delen av trädgården med fokus på vila, mindfullness/ eftertänksamhet enligt SVT.

foto: greenfocus.se