fredag 24 maj 2019

Stress - vad är utmattningssyndrom?

Vad är utmattningssyndrom? Vilka tecken finns det och hur kan man bli frisk(are)? Här finns en jättebra folder som alla borde läsa som på något vis är chef eller har att göra med personer som har denna sjukdom. 


Symtomen av långvarig stress varierar från individ till individ, men följande symtom är vanliga: 

Kroppsliga symtom 
Huvudvärk, tryck över bröstet och hjärtklappning, orolig mage, yr- sel, värk i nacke och axlar är några exempel. Sömnstörningar och trötthet större delen av dagen är andra vanliga symtom. Kognitiva symtom 
Koncentrationen blir sämre, man kan få svårt att läsa böcker. Min- net kan påverkas och man har svårt att hålla många bollar i luften samtidigt. 
Psykiska symtom 
Nedstämdhet, hopplöshet, depression, ökad oro och panikångestat- tacker är vanliga symtom. Ångest kan visa sig på olika sätt både fysiskt och psykiskt.



"Din tid för återhämtning ska vara helig. Ett liv i balans innebär att du även tar dig tid att göra saker du mår bra av."

foto: greenfocus.se

måndag 20 maj 2019

Utmattningssyndrom, utbränd på engelska

I engelskspråklig litteratur motsvaras utmattningssyndrom ”exhaustion disorder” i stor utsträckning av begreppet ”clinical burnout”.
länk

onsdag 15 maj 2019

Ätbara växter i naturen

För den som inte vill eller kan odla, så kan man plocka en hel del vilda växter och blommor. Här är en list på 19 olika ätbara växter, bl.a nässlor, granskott, kirskål och maskrosor. Varför inte ta en lugn "mindfulnesspromenad" och plocka det du ser. Jag odlar brännässlor i del av en pallkrage som jag har i smoothie.



foto: greenfocus.se

måndag 13 maj 2019

Personer med utmattningssyndrom mår bättre av skogsbad

SVT och vetenskapensvärld uppmärksammade hur Skogsbad kan hjälpa vid utmattningssyndrom, här kan du läsa mer. Tänk att få leda en grupp till bättre hälsa med hjälp av skogen.

"Naturen har läkande effekter på oss människor. Blodtryck och puls sänks och koncentrationen ökar enligt forskning. Samtidigt som allt mer forskning ger belägg för naturens hälsoeffekter har också intresset väckts för så kallade skogsbad."

"Hoppas på natur på recept.
Klart är att naturen har goda effekter på människans fysiska och psykiska hälsa och Umeå-forskarna Ann Dolling och Elisabet Sonntag-Öström tycker att det i nuläget finns tillräckligt med evidens för att läkare ska kunna börja skriva ut natur på recept."



foto: green focus.se

fredag 10 maj 2019

Odling och trädgård botar psykisk ohälsa

Att odling och trädgård botar psykisk ohälsa vet vi av flera olika studier. Men det är extra roligt att läsa om enskilda individers tillfrisknande, Karl Martindahl berättar här om sin resa där han kraschade totalt och med hjälp av odlingen återfick sin hälsa. Som sedan också blev en bok, Den god skörden - hur odlingen blev min terapi.



 - Jag är övertygad om att odling har goda effekter på alla typer av människor. Jag gissar att det är terapeutiskt även i förebyggande syfte. Jag kan faktiskt inte komma på en enda anledning till att inte rekommendera odling, trädgård och natur till alla.

foto: Bokus.se

tisdag 7 maj 2019

Utbränd

Läste ett bra talesätt om stress:

 Trötta blir vi av det vi gjort. 
Utbrända blir vi av det vi inte gjort.

Vad stressar dig mest i vardagen?



foto: greenfocus.se

torsdag 2 maj 2019

Trädgårdsterapi effektiv mot utbrändhet

Trädgårdsterapi effektiv mot utbrändhet, dock den mer vilda kravlösa delen av trädgården med fokus på vila, mindfullness/ eftertänksamhet enligt SVT.

foto: greenfocus.se

lördag 27 april 2019

Naturen läker utmattningssyndrom

Jag fascineras över hur bra läkemedel naturen är, på SLU visar en studie från hur den effektivast läker bland annat utmattningssyndrom.

foto: green focus.se

"I sin forskning har de kommit fram till att trädgårdsterapi  kan vara den mest effektiva behandlingsformen för personer som lider av utmattningsdepression. I en studie med över hundra deltagare visade sig trädgårdsterapi vara en mer effektiv behandlingsmetod än både andra terapiformer och mediciner.

--  vi hamnar i en form av meditativt tillstånd där hjärnan får vila från intryck.

Och fem år efter avslutad behandling var personerna som fått trädgårdsterapi i större utsträckning tillbaka i arbetslivet och de hade mindre kontakt med sjukvården, enligt forskarna vid SLU."

torsdag 25 april 2019

Naturnära barndom ger bättre hälsa

Även om det redan finns massa forsking på naturens positiva effekt på människan, är det roligt när det kommer ytterligare slutsatser som visar samma sak. Man kan inte annat än att hoppas att det snart börjas ta mer på allvar. Att arbetsigvare, sjukhus, vårdcentraler, företagshälsovård, skola, äldreboende, kommuner och alla enskilda individer börjar äta "rätt" medicin.

"Att som barn växa upp med tillgång till grönområden gynnar den psykiska hälsan som vuxen. Det visar en dansk studie med 900 000 deltagare, skriver Psykologtidningen. "

Länk



foto: greenfocus.se